måndag vecka 1 – militärpress

efter två dagars ledighet från jobbet känner jag mig mentalt som en ny människa. har vilat, ätit och varit med familjen. bättre uppladdning står inte att få.

valde att gå med min SO till hennes gym även idag. provar lite olika saker och planerar för kommande träningspass.

uppvärmning

militärpress. lätta femmor på 20 kg, 25 kg, 30 kg, 35 kg och 40 kg.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 47.5 kg
  2. 5x 52.5 kg
  3. 5x 60.0 kg

här kände jag, precis som senast, att jag bara klarar minsta möjliga antal reps. självklart vill jag göra minst 6x 60.0 kg, eftersom det är vad jag har noterat tidigare. men, idag gick det inte heller. utifrån det här har jag tänkt följande: jag upplever att uthålligheten i axlarna måste bli bättre. hur blir det bättre då? genom att jag gör mer pressar!

assistanslyft

ett set dips, ett set chins.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 8
  2. 8
  3. 8
  4. 8
  5. 8

känslan var som vanligt: bra dips, blytunga chins. men skam den som ger sig. chinsen gjorde jag i ett riktigt power rack, så greppen var något annorlunda mot vad jag är van vid. fick ha ett aningens vidare grepp än vanligt. vill tro att variationen är bra för mig.

nu kom en liten kicker: jag hoppade över bicepscurlsen. istället gick jag på en assistansövning direkt från upplägget ”boring but big”: mera militärpressar. eftersom jag upplever att det är uthålligheten som tar slut först kan det vara intressant att se vad som händer om jag försöker bygga upp densamma.

militärpress (cirka 60 % av beräknat 1RM ovan)

  1. 10x 42.5 kg
  2. 10x 42.5 kg
  3. 10x 42.5 kg
  4. 10x 42.5 kg
  5. 10x 42.5 kg

så mycket som jag har blivit matad med muskelaktivering och dito rekrytering tänker jag att det kanske kan vara en bra grej med mera pressar. kände mig hur som helst oerhört stor och stark efteråt.

nu fanns det fortfarande tid kvar, eftersom min SO har ett omfattande rehabprogram att jobba sig igenom. således fanns tid för mig att squatta utanför ordinarie programmering. jag kände att efter min senaste insats (i fredags) fanns det stort utrymme för förbättringar.

squat (till strax under parallell)

  1. 5x 20.0 kg
  2. 5x 40.0 kg
  3. 5x 60.0 kg
  4. 5x 80.0 kg
  5. 5x 92.5 kg
  6. 5x 105.0 kg
  7. 8x 120.0 kg
  8. 5x 120.0 kg
  9. 5x 120.0 kg
  10. 5x 120.0 kg
  11. 4x 120.0 kg

här kände jag mig stark, som det ska vara. fortfarande lite för trött för att göra tio fina på 120.0 kg (mitt hittills personbästa på den vikten). samtidigt gjorde jag här alla set utan bälte, vilket jag annars vant mig vid att använda.

fullständiga squat (röv mot vad)

  1. 10x 100.0 kg
  2. 7x 100.0 kg

orken började ta slut och formen försvann i andra setet. dessutom var min SO färdig med sitt. valde att avbryta och känna mig nöjd över bonus squats.

Det här inlägget postades i militärpress, squat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till måndag vecka 1 – militärpress

  1. Ping: volymträning | lyfta på jobbet

Kommentera

