torsdag vecka 3 – bänkpress

igår var en lång och välfylld dag. imorgon måste jag vara halvvägs till min deadline nästa vecka, och jag tror att jag klarar det.

är ruskigt trött. håller eventuellt på att bli sjuk, vilket jag lyckligtvis inte är särskilt ofta (några få gånger om året). halsen svullnar, huvudet är tungt och så vidare. klart hopp om livet men det krävs en procents extra beslutsamhet för att gå upp när klockan ringer på morgonen. tur att det går över fort.

uppvärmning

armhävningar.

bänken var upptagen av Den Trevlige Killen som var mitt i ett set när jag kom. hade hoppats på att få vara ensam idag, men jag frågade om vi kunde turas om, och han sade så klart ja. precis som det ska vara.

huvudlyft

bänkpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 72.5 kg (5x 70.0 kg)
  2. 3x 82.5 kg (3x 80.0 kg)
  3. 2x 92.5 kg (4x 90.0 kg)

här blev jag förbannad på riktigt. hade faktiskt föresatt mig att göra minst tre repetitioner i sista setet, men det gick inte. orkade inte upp med stången på sista, utan fick erkänna mig besegrad av järnet.

eftersom jag blev så sur vägrade jag att ge upp, en egenskap som är bra ibland och mindre bra i andra lägen. gav mig alltså på samma vikt igen, för att trycka ut mina tre repetitioner:

  1. 2x 92.5 kg
  2. 2x 92.5 kg

…men det gick inte. kraschlandade mentalt istället.

beräknat 1RM slutade på 98.66 kg jämfört med 102 kg under förra vecka 3.

assistanslyft

mera bänkpress, men lite avvikande eftersom jag hade försökt flera set på 92.5 kg.

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 65.0 kg
  3. 10x 65.0 kg
  4. 10x 65.0 kg

endast fyra set här. min kropp tog slut.

kroc rows

  1. 18x 38.0 kg (18x 38.0 kg)
  2. 16x 38.0 kg (14x 38.0 kg)
  3. 16x 38.0 kg (18x 38.0 kg)
  4. 16x 38.0 kg (16x 38.0 kg)
  5. 14x 40.0 kg (16x 38.0 kg)

frångick planeringen. kände att jag hade förstört schemat i vilket fall som helst, så jag kunde lika gärna prova mig fram.

tankar

vissa dagar eller perioder är inte optimala. kanske är det en aning extra belastning på arbetet, som i mitt fall just nu. kroppen är konstant trött, trots att jag igår hade en ganska skön och fysiskt vilsam dag.

jag lever en väldigt privilegierad tillvaro. så bra som jag har det trodde jag aldrig att det skulle kunna bli, givet vissa saker, och det blir bättre nästan hela tiden. att i det sammanhanget uppleva en liten nedgång på gymmet kan jag acceptera, även om jag alltid hatar att inte vinna (där ”vinna” alltså är att göra det jag planerat, eller bättre).

idag tar jag med mig följande till arbetsdagen:

  • jag gick till gymmet och lyfte skivstänger
  • även om jag inte nådde mina mål gjorde jag ett fall framåt, eftersom jag inte gav upp
  • jag försökte, efter bästa förmåga, att optimera mitt utförande för att maximera resultatet

alltid framåt, aldrig bakåt.

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

