måndag vecka 3 – militärpress

stor motivation idag. gårdagen var mycket diskussion hemma om hur man kan lyfta tunga saker på smarta sätt, och hänvisningar till mer intelligenta (läs: starkare) referenser.

uppvärmning

lätta femmor militärpress på 20 kg, 30 kg och 40 kg. något färre set här idag jämfört med tidigare veckor, men jag ville spara lite krut.

mjukade upp axlar och handleder.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 52.5 kg (5x 52.5 kg)
  2. 3x 60.0 kg (3x 57.5 kg)
  3. 2x 67.5 kg (3x 65.0 kg)

jag var inte säker på om jag skulle orka mer än en repetition i sista setet. efter den första kände jag att det fanns mer kvar i tanken och kunde gasa på. känner att jag får stå kvar här åtminstone en cykel för att stabilisera.

beräknat 1RM blev idag 72 kg relativt 71.5 kg under förra vecka 3.

all in all kändes det bra.

assistanslyft

ett set dips, ett set chins.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 8
  2. 8
  3. 8
  4. 8
  5. 8

dipsen känns bara bättre och bättre. efter idag känner jag mig nästan redo att lasta på en lättare vikt under nästa cykel. får se hur jag bestämmer mig.

chinsen kändes väldigt bra i första och andra setet. sedan började gravitationen att hata mig (läs: mitt grepp) och det blev jobbigt. men, det fungerade. känner att jag kanske ska gå ned i vikt för att göra finare chins.

bicepscurls i preacher-bänk

  1. 5x 35.0 kg (5x 32.5 kg)
    +5 chins
  2. 3x 40.0 kg (3x 37.5 kg)
    +3 chins
  3. 2x 45.0 kg (3x 42.5 kg)
    +2 chins

här kändes det, som vanligt, bra i de första två men som ett helvete i det tredje. hade föresatt mig tre reps. handlederna och mina förtvinade muskler ville annorlunda. nästa cykel står jag kvar och mosar ut tre repetitioner.

fick för mig att göra lika många chins som jag gjorde repetitioner i curls, för volymens skull. kände mig mycket tuff när jag pressade ut extra set.

nu hade jag en del tid över. först tänkte jag basta, men sket i det och provade lite dumbbell side bends (sidoböjningar med hantel?) som jag såg jim wendler göra när jag surfade på youtube. eftersom wendler har både mer imponerande muskler och skägg än jag måste det sitta i assistansövningarna.

dumbbell side bends

  1. 15x 22.0 kg
    +5 chins
  2. 15x 30.0 kg
    +5 chins
  3. 15x 30.0 kg
    +4 chins
  4. 15x 30.0 kg
    +3 chins
  5. 15x 22.0 kg
    +3 chins

mycket volym med chins idag. jag hoppas på utdelning och framgång (både i livet i stort och i utveckling av ryggmuskulatur). totalt gjorde jag alltså 70 chins idag. lyckligtvis inte på formen 35×2.

nu ska jag lära mig allt om ligament och muskelfästen i knäleden på tre timmar. glorious!

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till måndag vecka 3 – militärpress

  1. Ping: måndag vecka 3 – militärpress | lyfta på jobbet

  2. Ping: måndag vecka 3 – militärpress | lyfta på jobbet

Kommentera

