tisdag vecka 1 – marklyft

vaknade dödligt trött och hade fysiologin emot mig. nionde raka arbetsdagen nu, och jag känner att det börjar gnaga ordentligt i huvudet. kroppen är okej pigg, men huvudet börjar sacka efter. grinig, slö och lättretad. försöker hålla de bitarna borta.

igår klarade jag av en av de deadlines jag jobbat mot. jag har alltså inget som ligger och släpar där.

uppvärmning

lätta femmor marklyft på 20 kg, 40 kg, 60 kg, 80 kg och 100 kg.

huvudlyft

marklyft på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 115.0 kg (5x 112.5 kg)
  2. 5x 132.5 kg (5x 130.0 kg)
  3. 6x 150.0 kg (7x 147.5 kg)

det beräknade 1RM sjönk. idag blev det 180.0 kg relativt 181.91 kg under förra vecka 1. dock, jag ökade belastningen 2.5 kg och tappade ”bara” en rep. hade en bra känsla här och tyckte att jag tog i skapligt. läste en artikel igår som pekade på att vissa dagar känns bra och andra dagar bara känns som en nödvändighet. idag var något mellanting för min del.

assistanslyft

mera marklyft på cirka 60 % av beräknat 1RM ovan.

  1. 10x 110.0 kg (10x 110.0 kg)
  2. 10x 110.0 kg (10x 110.0 kg)
  3. 10x 110.0 kg (10x 110.0 kg)
  4. 10x 110.0 kg (10x 110.0 kg)
  5. 10x 110.0 kg (10x 110.0 kg)

här kändes det ganska bra, men jag vände faktiskt på händerna ungefär halvvägs. greppet kändes bättre än senast, men det är knappast något att skryta med.

hjul från knästående

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

här hade jag en bra känsla. kunde pressa ut mina repetitioner utan problem. fick i tanken gå till 5+5+5 på de två sista seten, men funktionellt gick det bra. kunde hålla en, enligt min inte så ödmjuka åsikt, god form med rätt bra kontroll både på vägen upp och vägen ned.

i vilorna på hjulet stretchade jag ut kroppen på ett sätt som jag har försummat länge. upplever att jag blivit så väldigt stel, vilket inte är konstigt när jag inte längre aktivt jobbar för smidighet. men, någonstans vill jag ju brottas igen, och då kan det inte skada att försöka hålla upp smidigheten. tror heller inte att det är negativt för lyftandet.

nu biomekanik och rörelseapparaten.

26 November 2013

26 November 2013

Vågen visade 97.5 kg idag. målet är att hålla mig under 100 kg fast jag äter nästan precis vad jag vill. funderar på om det är aktuellt att klippa vikt till våren. känner att jag har nästan 10 kg som jag skulle kunna göra mig av med om jag vill.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

