måndag vecka 1 – militärpress

veckan  börjar skapligt. kroppen och sinnet var hungriga efter lite skivstång efter en veckas rätt framgångsrik deload. sov lite sådär inatt, men kom upp och iväg som jag planerat. just idag är det också en rätt soft dag med avseende på saker som måste utföras på vissa klockslag. ett möte 10-14 och sedan rätt fri att disponera min arbetstid.

uppvärmning

militärpress. lätta femmor på 20 kg, 25 kg, 30 kg, 35 kg och 40 kg.

värmde upp handleder och axlar. drog ut underarmarna.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 5 / 5+.

  1. 5x 45.0 kg (5x 42.5 kg)
  2. 5x 52.5 kg (5x 50.0 kg)
  3. 6x 57.5 kg (5x 57.5 kg)

beräknat 1RM höjdes från 67 till 69 kg relativt förra vecka 1. hade möjligen kunnat pressa ut en rep till om jag riskerat att tappa stången i huvudet men avstod. säkerhet och rimlighet framför allt.

hade en bra känsla här. har satt ihop greppet något tightare och upplever stor förbättring med avseende på belastningen på skuldrorna. det känns inte alls lika tråkigt jobbigt.

assistanslyft

dips och chins, untz untz untz. ett set dips, vila 1 min, ett set chins, vila 1 min osv.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 9
  2. 9
  3. 8
  4. 8
  5. 8

dipsen funkade bra. jobbade på ökad time under tension, djup och form. det sved lagom härligt i kroppen efteråt.

chinsen var däremot sådär. jag borde, enligt planeringen, ha gjort tre set á 9 reps och två sets á 8 reps. nu kändes det alldeles för tungt och jag nöjde mig med ovanstående. tyckte att jag gjorde en skaplig insats allt som allt.

med chinsen tänkte jag i singlar. gjorde en så strikt jag kunde, gick ned långsamt. hängde kvar och andades. gjorde en till så strikt jag kunde, gick ned långsamt. rinse and repeat helt enkelt. en bra känsla efteråt.

körde härlig bicepscurl i preacherbänk som avslut. tyvärr brann det i huvudet och jag klarade inte av enkel matematik. det verkade fullt rimligt att 15 + 25 skulle bli 30 kg, men så var det inte. mina sets såg ut såhär:

  1. 5x 40.0 kg
  2. 4x 40.0 kg
  3. 5x 35.0 kg

med curlsen blåste jag alltså 5/3/1-upplägget, något som jag tänker justera nästa måndag.

over and out!

28 Oktober 2013

28 Oktober 2013

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

