vecka 3 börjar med militärpress

har både jobbat och vilat i helgen. faktum är att det nästan känns lite oförskämt bra såhär på måndag morgon. hoppas den känslan håller i sig hela veckan. 🙂

idag kom jag iväg ytterligare lite tidigare än vanligt, så det fanns gott om tid på gymmet. upplever att min kondition har gått och dött. inte så konstigt när jag inte gör något direkt för att underhålla den. det medför dock att jag uppskattar vilorna mellan seten extra mycket.

uppvärmning

mjukade upp handleder och axlar. gjorde lätta femmor press på 20 kg, 30 kg och 40 kg. laddade för att prestera. dagens målsättning var att göra minst en trea i sista setet.

huvudlyft

militärpress på formen 5 / 3 / 1+.

  1. 5x 50.0 kg (5x 50.0 kg)
  2. 3x 57.5 kg (3x 57.5 kg)
  3. 3x 62.5 kg (2x 62.5 kg)

jämfört med förra vecka 3 (siffror inom parentes) har jag gjort en faktiskt ökning. sista repen kändes skapligt enkel att få upp och jag trodde i en halv sekund att jag skulle kunna pressa ut en total på fyra. så bra var det inte, men det var så pass bra att jag dels ökade mitt totala personbästa i övningen och dels nådde mitt uppsatta mål.

beräknat 1RM blev 68.75 kg jämfört med 66.66 kg på förra vecka 3.

assistanslyft

ett set dips, ett set chins osv osv.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 9 (9)
  2. 9 (8)
  3. 8 (8)
  4. 8 (8)
  5. 8 (8)

dipsen känns bra. jag upplever att jag hela tiden kan öka djup och time under tension. kör vidare på 15 reps per set och försöker förbättra just utförandet istället för att hänga på vikter.

chinsen däremot känns konstiga. jag klämmer ut repsen men kroppen känns tung och eländig. greppet är okej, men underarmarna sviktar på de två sista seten. förhoppningsvis är det en övergående känsla. samtidigt, jag jobbar för att öka time under tension här också och det borde kännas.

sist, den bästa övningen för att bygga helkroppsstyrka: bicepscurl med z-stång i preacherbänk (a.k.a. scottcurl?). körde på formen 5 / 3 / 1+ här också. det funkar ju bra för alla de andra övningarna, så det förefaller troligt att det kan fungera bra här också.

  1. 5x 30.0 kg
  2. 3x 35.0 kg
  3. 5x 40.0 kg

en klar ökning i den mest genomtänka och bästa av övningar. beräknat 1RM blev idag 46.66 kg.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

