vecka 2 slutar, som vanligt, med squat

veckan avslutas på ett riktigt polariserat sätt. å ena sidan ville jag kräkas när jag gick upp imorse efter fyra timmars sömn. å andra sidan kändes det extra bra att pressa igenom, gå och lyfta och nu ta sig an lite jobb.

uppvärmning

lätta femmor knäböj på 20 kg, 30 kg, 50 kg och 60 kg. satt lite i atg-positionen och vägde mitt illamående mot den interna tillfredsställelsen jag förväntade mig när jag hade lyft något jävligt tungt.

ryggen kändes hygglig i uppvärmningen, men viss osäkerhet fanns.

huvudlyft

knäböj till strax under parallell.

  1. 3x 95.0 kg (3x 95.0 kg)
  2. 3x 110.0 kg (3x 110.0 kg)
  3. 8x 122.5 kg (6x 122.5 kg)

här kändes det bra. men värt att notera: jag valde att använda ett bälte inför sista setet. jag kände att ryggen inte var helt med på noterna. beräknat 1RM blev 155.16 kg jämfört med 147 kg under förra vecka 2.

bältet gjorde helt klart sitt. ryggen blev ett mindre problem. underkroppen kunde jobba ostört och jag gjorde officiellt framsteg.

assistanslyft

fullständiga knäböj med röv mot vad. 60 % av 1RM ovan blev typ 92.5 kg.

  1. 10x 92.5 kg
  2. 10x 92.5 kg
  3. 10x 92.5 kg
  4. 10x 92.5 kg
  5. 10x 92.5 kg

jämfört med 10x 90.0 kg som varit nivån tidigare känner jag att det var ett bra steg upp. beräkningen ger egentligen 93 kg, men istället för att gå upp till 95 valde jag den lägre nivån. de stora ökningarna kommer över tid och jag är glad för varenda en.

liggande lårcurl

  1. 10x 50.0 kg (10x 45.0 kg)
  2. 10x 50.0 kg (10x 50.0 kg)
  3. 10x 50.0 kg (10x 50.0 kg)
  4. 10x 45.0 kg (10x 50.0 kg)
  5. 10x 45.0 kg (10x 50.0 kg)

jag står fast vid att sats säkert hade larvat till viktangivelserna, för idag var 50 kg riktigt grisjobbigt. valde att gå ned till 45 kg när jag kände att rörelsen (eller range of motion, ROM, för den intresserade) blev sämre.

på det stora hela försökte jag jobba mycket med time under tension på dagens assistanslyft. tycker att jag fick till det bra i båda assistansövningarna. tyckte för övrigt att det högra knät, som annars bråkar lite, var riktigt stabilt och fint i alla atg-squatsen.

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

