failure is always an option

tankar apropå gårdagens marklyft.

vissa dagar går inte enligt planen. det var ett tag sedan jag upplevde det träningsmässigt. när jag brottades på regelbunden basis hade jag rätt ofta en känsla av att min insats var dålig. relativt de andras prestationer var min bristfällig. min utvecklingskurva var mycket flackare än mina kamraters. fortsätt så ad infinitum och du har den känsla jag gick hem med varje dag.

så småningom blev jag så klart bättre. dels för att jag tränade mer, men kanske framförallt för att jag tränade bättre. när jag gick på mattan hade jag tänkt ut saker jag ville jobba på, beroende på passets upplägg. eftersom jag hade en lång lista av sådana saker kunde jag alltid plocka fram något som behövde slipas. jag accepterade att den som såg mattan som sin arbetsplats och lade åtta timmar om dagen högst sannolikt blev bättre snabbare än jag, som lade två timmar varannan dag. på en vecka kom jag inte ens upp i en av deras träningsdagar.

nu accepterar jag att de framsteg jag ändå gjort med skivstången inte kommer att fortsätta linjärt. jag accepterar att resultaten kommer att sjunka periodvis. särskilt som nu, när jag troligtvis har en inflammation i ryggslutet.

när jag missade att göra fyra reps, och bara gjorde futtiga tre stycken, först kände jag mig svag och patetisk. invanda tankemönster är ibland svåra att skaka av sig, även när du vill. när jag avslutat tänkte jag däremot att jag utifrån förutsättningarna gjorde rätt: istället för att pressa ut en rep till, och jobba igenom smärtan, lyssnade jag någorlunda på min kropp och bröt innan en riktig skada uppstod.

troligtvis hade det varit allra bäst om jag inte lyft tungt över huvud taget. kanske hade bara deload-vikter räckt gott och väl för att jobba igenom ryggen på ett fördelaktigt sätt.

men, jag begränsade skadan och förlusterna. om det sedan innebär ett misslyckande… well. i många saker jag gör försöker jag alltid ha en plan B. denna plan B är oftast ”nu skiter jag i det här och går hem”. i många situationer har det räddat mig från att förvärra en helt havererad situation.

failure is always an option.

Det här inlägget postades i omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

