knäböj på en lördag (vecka 1)

väldigt märkligt att knäböja på en lördag. gårdagen blev en vilodag av nödvändighet snarare än att jag egentligen ville ha det så. fredagen var tionde raka jobbdagen och jag var hyggligt trött. då var det extra fint att vila lite, sova ut och sedan ta sig an skivstången.

gick till ett SATS-gym idag, eftersom min bättre hälft fått en lapp som innebar gratisträning. blev negativt överraskad av klientelet, oordningen och hur gymmet var planerat. en uppsjö maskiner och pytteliten yta till fria vikter/skivstänger. det är som det fastslås i bigger stronger faster (om jag minns rätt) så att gymmen har inget intresse att de som tränar där ska bli starkare eller fysiskt bättre. det är bara business som gymbesökarna sällan eller aldrig vinner på.

uppvärmning

knäböj till strax under parallell. först några air squats. sedan femmor på 20 kg, 30 kg, 50 kg och 60 kg. drog ut lite kroppsdelar.

huvudlyft

knäböj till strax under parallell.

  1. 5x 90.0 kg (5x 90.0 kg)
  2. 5x 102.5 kg (5x 102.5 kg)
  3. 9x 115.0 kg (8x 115.0 kg)

jag valde att inte höja belastningen på knäböjet den här cykeln. fick problem med ryggen efter förra vecka 3 och det kändes av idag. står kvar på samma belastning men satsar på att öka antalet reps istället. här ökade jag med en hel repetition jämfört med förra veckan, och alltså gick mitt beräknade 1RM upp lite (149.5 kg vs 145.66 kg).

kunde inte göra i någon ställning eller bur idag. nöjde mig därför med nio repetitioner. hade potentiellt kunnat göra en till om jag vetat att jag hade kunnat tappa stången.

assistanslyft

fullständiga knäböj på 60 % av beräknat 1RM ovan

  1. 10x 90.0 kg (10x 87.5 kg)
  2. 10x 90.0 kg (10x 87.5 kg)
  3. 10x 90.0 kg (10x 87.5 kg)
  4. 10x 90.0 kg (10x 87.5 kg)
  5. 10x 90.0 kg (10x 87.5 kg)

kändes bra här. siffrorna inom parentes anger vecka 1 i förra cykeln. fick ta några kortare vilor i de två sista seten där jag stod med stången på axlarna och funderade på varför jag utsätter mig för sånt här. alternativet att ligga hemma och äta kakor finns faktiskt.

liggande lårcurls

  1. 10x 45.0 kg (10x 45.0 kg)
  2. 10x 50.0 kg (10x 45.0 kg)
  3. 10x 50.0 kg (10x 45.0 kg)
  4. 10x 50.0 kg (10x 45.0 kg)
  5. 10x 50.0 kg (10x 45.0 kg)

första setet kändes lite väl lätt (jag misstänker fel på maskinen). icke desto mindre kunde jag höja till vad som angavs till 50.0 kg (jag tittade tre gånger för att säkerställa att det INTE var pounds). kändes fortfarande oförskämt enkelt. kanske har jag blivit starkare, kanske var det min sura inställning som gjorde det.

vecka 1 är slut. i skrivande stund laddar jag om i soffan med en fet kopp kaffe som väntar på mig. all is good!

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till knäböj på en lördag (vecka 1)

  1. Ping: vecka 2 slutar, som vanligt, med squat | lyfta på jobbet

Kommentera

