torsdagsbänkpress (vecka 1)

idag är ordningen återställd med bänkpressande. bänkpressen är en av tre (bänk, marklyft, squat) där jag ökar vikterna denna vecka. militärpressen känns så svag att den står kvar på samma nivå som föregående cykel för att bygga kapacitet med fler reps.

motivationsnivån var hög idag. fick en bra start på dagen (vilket jag får väldigt ofta, lyckligtvis).

uppvärmning

lätta femmor i bänkpressen: 20 kg, 30 kg och 40 kg. mjukade upp axlarna, armar. drog ut lite.

huvudlyft

bänkpress.

  1. 5x 60.0 kg  (5x 57.5 kg)
  2. 5x 67.5 kg (5x 67.5 kg)
  3. 8x 77.5 kg (9x 75.0 kg)

det kändes bra idag. oklart om jag kan påstå att jag är starkare den här veckan jämfört med en månad sedan (siffrorna inom parentes), men det beräknade 1RM blev åtminstone högre (98.16 idag vs 97.5 förra cykeln). samtidigt vill jag inte vara en sån snubbe som säger att ”jag har ett beräknat max på siochså”. men, så länge som jag kan gå vidare i programmet får jag alltså anta att jag åtminstone inte blir klenare.

assistanslyft

  1. 10x 60.0 kg
  2. 10x 60.0 kg
  3. 10x 60.0 kg
  4. 10x 60.0 kg
  5. 10x 60.0 kg

60 % av det beräknade 1RM vilket blev typ 60 pannor. ingen förändring jämfört med förra cykeln. jag trivs med den här nivån för tillfället. upplever att jag har chans att jobba på tekniken under lite lagom belastning samtidigt som jag inte kan fjanta mig igenom seten. i alla fall inte det sista.

kroc rows

  1. 15x 36.0 kg (15)
  2. 16x 36.0 kg (15)
  3. 16x 36.0 kg (16)
  4. 16x 36.0 kg (16)
  5. 16x 36.0 kg (16)

vikterna är desamma som förra cykeln, 36.0 kg, men jag ökade med en repetition precis som planerat. långsamt långsamt går jag mot 20 reps i alla set. jag har inte bråttom här. funderar på om jag borde blåsa på istället och går för 20 reps istället. ytterligare en sak att kolla upp och bestämma. när jag når 20 reps ökar jag nämligen vikten.

återkoppling till gårdagens marklyft är den här artikeln på t-nation. det här är en grej som jag otroligt nog kommit på själv. alltså, börja inte ditt marklyft med ett ryck. du kan skada dig. sätt upp startpositionen så att du känner spänningen i axlar och armar när du håller stången och… äh, läs länken på t-nation istället. de har en filmsnutt också.

3 Oktober 2013

3 Oktober 2013

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

