onsdag är…marklyft? (vecka 1)

veckans schema är alltså ur balans eftersom tisdagens lyftande föll bort på grund av jobb. fick i alla fall en promenad på tisdagkvällen.

idag, onsdag, var det således dags för tisdagens schema på gymmet: marklyft med tillhörande assistanslyft.

uppvärmning

lätta femmor marklyft på 20 kg, 40 kg och 60 kg. mjukade upp och drog ut muskler i armar, ben och rygg. tänkte över min setup som nog behöver förbättras en del.

huvudlyft

marklyft

  1. 5x 112.5 kg (5x 110.0 kg)
  2. 5x 127.5 kg (5x 127.5 kg)
  3. 6x 142.5 kg (5x 142.5 kg)

beräknat 1RM landade på 171.0 kg (166.25 kg). siffror inom parentes anger vecka 1 i förra träningscykeln.

överlag kändes det bra. vände på händerna i sista setet. när jag sitter vid datorn och dricker kaffe tänker jag att jag kanske hade kunnat dra en rep till. tråkig känsla av att vara en keyboard warrior, men bra känsla ändå.

assistanslyft

marklyft på 60 % av beräknat 1RM i huvudlyftet

  1. 10x 102.5 kg (10x 100.0 kg)
  2. 10x 102.5 kg (10x 100.0 kg)
  3. 10x 102.5 kg (10x 100.0 kg)
  4. 10x 102.5 kg (10x 100.0 kg)
  5. 10x 102.5 kg (10x 100.0 kg)

här gick det skapligt. misstänker starkt att jag tappade form på sista setet. jag är inte helt 100 efter förkylningen, men det är jag generellt sett inte ensam om. gjorde det jag skulle. no more, no less.

mixar upp saker lite den här cykeln och ersätter hjulet (när jag inte har tid med båda) med back extensions. denna den första veckan utan belastning.

back extensions

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

hade gärna haft en ställning för glute ham raise, men tyvärr finns det inte. förhoppningsvis kan lite back extensions (men inte hyperextensions) stärka ryggen så att jag inte tappar form. ska  komma till något beslut om huruvida hjulet blir kvar eller ersätts av någon annan övning.

over and out.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

