vecka 4 blir deload. morning rant.

nästa vecka, nummer fyra i träningscykeln, är satt som deload. jag kommer att lyfta lättare vikter och göra färre assistansreps för att vila kroppen. just vila är bra grejor.

för en del år provade jag varianter på icke-vila i sportspecifika sammanhang. en period brottades jag tre dagar per vecka, lyfte (oplanerat) vikter tre dagar och sprang en dag. ingen vila, ingen cykling av träningen. näringsintaget var tämligen suboptimalt. det blev inget vidare i slutänden. kroppen började lägga av. konditionen, som fram tills dess varit en av mina fördelar när styrkan inte varit det, började nötas ned. från att ha kunnat rida ut saker på uthållighet började jag kräkas, svimma och må rätt dåligt.

det tog ett bra tag att införa små förändringar åt rätt håll. kosten lades om i grunden. det har landat i att jag har en stor magruta och minst tio kg som egentligen borde skäras bort. samtidigt mår jag generellt bättre. min kropp klarar för tillfället av det jag vill göra med den. jag kan pressa när det behövs, ta ett steg tillbaka vid behov. egot är, vågar jag påstå, mindre än tidigare.

en förändring som tog längre tid att få med mig, fast jag rent intellektuellt förstår det, var vilan. om man cyklar smart, äter bra och slipper arbeta för pengar är förutsättningarna goda för att kunna köra tre pass om dagen (styrka på morgonen, drillar på dagen, sparring på kvällen). arbetar man däremot sexdagarsvecka, har en svår beroendepersonlighet och är präglad på godis måste upplägget se annorlunda ut.

istället för att försöka kriga med mina tillkortakommanden försöker jag nu jobba runt dem i den mån jag klarar av. vilan har blivit central. om jag vilar mycket är godissuget mindre, samtidigt som min kropp återhämtar sig. win-win.

take home message: vila. pressa inte in en extra dag. ha inte dåligt samvete. jobba bara mot förbättringar istället.

Det här inlägget postades i omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

