torsdagsträning är bänkpress (vecka 3)

stockholmsvädret är lynnigt. två veckor kalasfint, en vecka från jotunheim. blev promenad+buss+promenad idag. har inget ställe att förvara blöta cykelkläder här, till skillnad från sommarsjukhuset där det finns både ett eget skåp och helt okej cykelförvaring.

uppvärmning

lätta femmor i bänkpress på 20 kg, 30 kg, 40 kg och 50 kg. mjukade upp lite leder, drog ut desamma. bara att tagga till!

huvudlyft

bänkpress

  1. 5x 67.5 kg (5x 65.0 kg)
  2. 3x 75.0 kg (3x 72.5 kg)
  3. 5x 85.0 kg (6x 82.5 kg)

känner mig inte helt belåten med sista setet. men det kändes riktigt tungt, mer än jag förväntade mig. och då räknade jag ändå med att det skulle svida. nu var det så att jag inte ville ge mig på en repetition till, punkt. beräknat 1RM = 99.16 kg (1RM = 99.0 kg)

jag överträffade dagens beting (1+ rep) och med det känner jag mig ok för tillfället. upplevde att jag åtminstone höll formen och stabiliteten.

assistanslyft

mera bänkpress, men på 60 % av dagens beräknade 1RM som alltså blir 60.0 kg.

  1. 10x 60.0 kg (10x 60.0 kg)
  2. 10x 60.0 kg (10x 60.0 kg)
  3. 10x 60.0 kg (10x 60.0 kg)
  4. 10x 60.0 kg (10x 60.0 kg)
  5. 10x 60.0 kg (10x 60.0 kg)

här kändes saker rätt bra. tyckte att jag hade bra koll på handlederna hela vägen, stabilitet i kroppen och bra driv när jag skickade upp stången. men inte så bra driv att jag tappade den… de första två seten gick överraskande lätt. kroppen kändes fräsch rakt igenom. på tredje setet började jag bli trött. tog en lite längre vila (120 sekunder istället för vanliga 60-90 sekunder) innan fjärde setet.

psykologin ska nog inte underskattas. tvivlar på att 30 sekunder extra gjorde stor skillnad, men på de sista två seten var rörelsen i hamn igen. bam, bam, bam! men det tog inte slut där!

kroc rows

  1. 15x 36.0 kg (15x 36.0 kg)
  2. 15x 36.0 kg (15x 36.0 kg)
  3. 16x 36.0 kg (15x 36.0 kg)
  4. 16x 36.0 kg (16x 36.0 kg)
  5. 16x 36.0 kg (16x 36.0 kg)

här gjorde jag vad jag föresatt mig och ökade på totalen med en repetition. känner att små steg framåt är vägen att gå för mig. åtminstone nu. körde räkningsformen ”å-ett-å-två” men när jag sagt två har jag gjort fyra repetitioner. gjorde underverk för övningen idag.

efter det fick jag äntligen läge att be den lataste snubben hela gymmet att han skulle plocka av vikterna från smithmaskinen efter sig. jag använder den aldrig, men det stör mig helt oförklarligt mycket att han bara skiter i det. ska försöka filma honom när han sitter i latsdraget också. det ser riktigt roligt ut.

avrundar med en glad tanke: tröjan nedan sitter äntligen lite bättre jämfört med när jag köpte den 2005.

19 September 2013

19 September 2013

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

