tisdag vecka 3 (marklyft)

förutsättningar: ätit dåligt, sovit dåligt. varit vaken för länge och jobbat för mycket. självömkan gick på högvarv när jag gick upp först på andra ringningen imorse (0500).

mindset: att i dagens sista set, som var lagt till 1+ rep, sätta minst två repetitioner utan att falla sönder i form.

efter att ha blivit genomblöt av regn inte bara en utan två gånger igår valde jag att åka buss.

uppvärmning

mjukade upp leder. gjorde lätta femmor marklyft på 20 kg, 40 kg och 60 kg. tänkte igenom vad jag hade för mål med just det här tillfället.

huvudlyft

marklyft. formen var 5/3/1+, eftersom det är vecka 3.

  1. 5x 127.5 kg (5x 125.0 kg)
  2. 3x 142.5 kg (3x 142.5 kg)
  3. 3x 160.0 kg (3x 157.5 kg)

krossade (nåja) programmet på sista setet. när jag gör marklyft i huvudseten gör jag stop and go, så att jag alltså INTE studsar skivstången i golvet som vissa andra gör för att få den här extra farten på väg upp. i mitt mycket begränsade kunnande tycker jag att folk som inte verkar kunna lyfta ordentligt nog bör hålla sig från att fuska alltför mycket. men det är så klart upp till den enskilda individen.

beräknat 1RM = 176.0 kg (173.25 kg).

assistanslyft

mera marklyft, men på 60 % av det beräknade 1RM. tyckte att 105.0 kg passade bra.

  1. 10x 105.0 kg (10x 105.0 kg)
  2. 10x 105.0 kg (10x 105.0 kg)
  3. 10x 105.0 kg (10x 105.0 kg)
  4. 10x 105.0 kg (10x 105.0 kg)
  5. 10x 105.0 kg (10x 105.0 kg)

efter tredje setet började det kännas i benen. all icke-sömn slog mig som en hammare. istället för att räkna repsen från noll och uppåt valde jag att räkna från tio och nedåt. sedan en rejäl andningspaus.

satte 60 % av 1RM i assistanslyften den här veckan också, så min åsikt om att det är en etablerad nivå kvarstår. trots lite svaghetstecken halvvägs.

hjulet

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

inget konstigt här. precis samma som förra tisdagen. upplever faktiskt en kraftigt förbättrad känsla av stabilitet i kroppen när jag rullar ut hela vägen.

tar med mig en fortsatt bra känsla under vecka 3. både måndag och tisdag har innehållit prestationer som jag realistiskt kan förvänta mig. prestationer som jag dessutom känner mig väldigt glad över. välprogrammerad styrketräning ger resultat, helt enkelt.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till tisdag vecka 3 (marklyft)

  1. Ping: vecka 3 tisdag – marklyft! | lyfta på jobbet

Kommentera

