måndag vecka 3, dags att öka!

idag passade det tyvärr inte så bra att cykla, så det blev promenad+buss+promenad. det känns ändå ganska bra eftersom regnet började ösa ned innan jag var framme imorse.

stämningen var trots detta rätt god. jag kände mig laddad och hungrig på att göra en bra dag med pressar över huvudet. återigen, axlarna känns som min relativt svagaste kroppsdel i programmet och jag är angelägen om att öka kapaciteten där.

uppvärmning

i vanlig ordning mjukade jag upp handlederna. axlarna fick sig en liten omgång. gick igenom dagens upplägg som var på formen 5/3/1+. gjorde lätta femmor (militärpress) på 20 kg, 30 kg och 35 kg.

huvudlyft

stående militärpress.

  1. 5x 50.0 kg (5x 47.5 kg)
  2. 3x 57.5 kg (3x 55.0 kg)
  3. 2x 62.5 kg (3x 60.0 kg)

det är sista setet som intressant här. första repen var förvånansvärt lätt. andra gick också bra och jag hade krut kvar. kom halvvägs upp på tredje, gick tillbaka och vilade med stången. när jag försökte några sekunder senare kom jag knappt halvvägs. fick nöja mig med två reps. tog i alla fall betinget, även om det inte var några stora marginaler att spela med. siffror inom parentes är vecka 3 för en månad sedan.

assistanslyft

precis som vanligt var det dips och chins som utgjorde assistanslyften. först 15 dips följt av ett set chins. idag var målet att av fem set chins totalt göra fyra set med åtta repetitioner och endast sju repetitioner på slutet. det fungerade bra.

blev lite hindrad av två snacksaliga killar som mest tyckte om att hålla i utrustningen istället för att lyfta eller jobba, men de gick snart.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 8 (8)
  2. 8 (8)
  3. 8 (8)
  4. 8 (7)
  5. 7 (7)

dipsen är i hamn. under deloadveckan (nästa vecka) ska jag planera för hur jag expanderar: fler reps, fler set eller med vikt? time will tell.

chinsen går åt det håll jag föresatt mig: blygsamma ökningar med en till chin varje vecka. nu är det bara 11 veckor tills jag planerar att göra 5×10 chins. lagom grej att klara av innan året är slut. det var lite mentalt knäckande idag, så jag tänkte två fyror istället. det funkade inte så bra, och jag körde med tricket att räkna ned repsen istället för att räkna upp. till sist satt allt där det skulle. men, de första tre chinsseten kändes riktigt bra.

något som var riktigt knäckt var min förmåga att göra curls i preacherbänk:

  1. 5x 37.5 kg (5x 37.5 kg)
  2. 4x 37.5 kg (5x 37.5 kg)
  3. 2x 37.5 kg (5 37.5 kg)

här kändes det bara värdelöst. i sista setet gav jag det ett ärligt försök, men när det kändes som att jag skulle spräcka venen i pannan lät jag det vara. det finns nya chanser om en vecka. 🙂

16 September 2013

16 September 2013

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

