vecka 2 är slut! knäböjsfredag!

kom upp i bra tid. morgonrutinen flöt väldigt bra idag så jag kom iväg riktigt skapligt. kunde klocka in på gymmet 0636 efter en uppfriskande men lagom återhållsam cykeltur (6.27 km på 19:32, som ger snitthastighet 19.24 km/h).

det var härligt dimmigt idag. solen har brutit igenom nu, men det var riktigt tjusigt tidigare imorse.

uppvärmning

cyklingen gav värme på rätt ställe. gjorde lite ATG air squats. sträckte ut i bottenpositionen. som det föll sig blev squat racket ledigt precis när jag kom. det föll sig även så att en annan person behövde använda detta enda squat rack. tvärtemot min vanliga rutin, där jag kör själv och isolerar mig mentalt, tänkte jag att det kunde vara smutt att mosa på ihop. han verkade skapligt motiverad och det visade han sig vara.

huvudlyft

knäböj till under parallell, men inte ass to grass.

  1. 3x 95.0 kg (3x 95.0 kg)
  2. 3x 110.0 kg (3x 107.5 kg)
  3. 6x 122.5 kg (5x 120.0 kg)

sista setet ger ett beräknat 1RM på 147.0 kg (1RM = 140.0 kg). jag hade gärna gjort sju reps, men det gick inte att göra på ett säkert sätt idag. kände mig ändå rätt glad över min insats på sista setet. när jag jämför med vecka 2 i förra cykeln (siffrorna inom parentes), alltså för en månad sedan ser jag ökningen både i kg på stången och i antal repetitioner. all in all, not too shabby. fortfarande en bit till världsrekord men stadigt närmare. 🙂

kände mig skapligt nöjd över formen på böjen också. sista repen var väl tveksam (tappade fram överkroppen en del) men i det stora hela ok.

assistanslyft

fullständiga knäböj, röv till vad, på cirka 60 % av det beräknade 1RM i sista setet ovan (alltså 60 % av 147 kg ~ 90.0 kg)

  1. 10x 90.0kg
  2. 10x 90.0 kg
  3. 10x 90.0 kg
  4. 10x 90.0 kg
  5. 10x 90.0 kg

här kändes det bra. tyckte att jag höjde kvaliteten rakt igenom idag. om det bara berodde på att jag hade en ultralöpare (han hade senast sprungit nån fjällmara) bredvid mig som hetsade eller inte låter jag vara osagt. stark var han också, men lite mindre än mig så jag tog ändå fler kg. skulle man slå ut det mot kroppsvikt gjorde han riktigt imponerade lyft.

en kul grej var att jag kunde kolla på hans utförande på ett sätt som jag inte kan kolla på mitt eget. som när jag försöker hålla ut mina knän (göra fina flares) och han inte gjorde det. det var givande iaf. plus att han var väldigt trevlig, något jag sällan eller aldrig känner är ett ord som passar de andra på gymmet.

hur som helst.

liggande lårcurls för hamstrings

  1. 10x 45.0 kg
  2. 10x 45.0 kg
  3. 10x 45.0 kg
  4. 10x 45.0 kg
  5. 10x 45.0 kg

här hade jag mycket bättre fart och kontroll än förra veckan. vikterna och antalet reps förändrades inte alls sedan sist, men kvaliteten på rörelsen upplever jag förändrades på ett positivt sätt. om jag har så här bra känsla efter hela träningscykeln ska jag se hur det blir under nästa fyraveckorsperiod.

13 September 2013

13 September 2013

Det här inlägget postades i squat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till vecka 2 är slut! knäböjsfredag!

  1. Ping: vecka 2 slutar, som vanligt, med squat | lyfta på jobbet

Kommentera

