pressad bänk, torsdag vecka 2

idag är det riktigt fint väder. den som säger att sommaren är slut har inte rätt. förhoppningsvis fortsätter det på samma sätt hela september, så att cyklingen blir lika trevlig några veckor till. idag tog jag det ganska lugnt på väg till gymmet (6.29 km på 19:15 = 19.6 km/h) eftersom kroppen igår och i tisdags kväll uttryckte ett stort missnöje med allting.

idag kändes allt bättre. alla hästarna var i hagen, alla chipsen i påsen och så vidare.

uppvärmning

värmde upp handlederna medan jag väntade några minuter på att bänkpressen jag gillar skulle bli ledig. drog ut underarmarna, mjukade upp axlarna. sedan lätta femmor på 20 kg, 30 kg och 40 kg. tänkte igenom dagens arbetsset.

huvudlyft

bänkpress. även här några kg till sedan förra träningscykeln. ville öka det beräknade 1RM.

  1. 3x 62.5 kg (3x 60.0 kg)
  2. 3x 70.0 kg (3x 70.0 kg
  3. 7x 80.0 kg (7x 77.5 kg)

beräknat 1RM = 98.66 (1RM = 95.58 kg) . siffrorna inom parentes är vecka 2 för en månad sedan.

hade en bra känsla även efter huvudlyftet. hade planerat att göra en rep till och landa på åtta totalt i sista setet. varje steg framåt är ändå just det: ett steg framåt. jag är nöjd med stora som små sådana.

assistanslyft

mera bänkpress, men på 60 % av det beräknade 1RM från första setet. landade snubblande nära 60 kg, så det var vikten jag lastade på.

  1. 10x 60.0 kg (10x 47.5 kg)
  2. 10x 60.0 kg (10x 47.5 kg)
  3. 10x 60.0 kg (10x 47.5 kg)
  4. 10x 60.0 kg (10x 47.5 kg)
  5. 10x 60.0 kg (10x 47.5 kg)

fick slita lite här. en bra sak var att jag nu hade 12.5 kg mer på stången än för en månad sedan, men gjorde lika många repetitioner. tyckte också att det kändes lite mindre jobbigt idag än vad jag mindes att det gjorde förra veckan, när jag också hade på 60 kg. kanske har jag plockat någon liten teknikpoäng utan att riktigt förstå det? tänkte, så gott jag förstår, igenom placering av fötterna och händerna. handlederna stabila, skulderbladen ihop, rumpan tungt på bänken, upp med korsryggen. på det stora hela är jag belåten.

kroc rows

  1. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  2. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  3. 15x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  4. 16x 36.0 kg (15x 35.0 kg)
  5. 16x 36.0 kg (15x 35.0 kg)

jobbar mig sakta upp mot 16 reps på varje set. idag kändes den här övningen tung, fast jag hade rätt bekväma vilor mellan alla set i alla övningar. på sätt och vis ett bra betyg, antar jag, om vilorna kan förlängas, men seten går snabbare utan att jag slarvar.

12 September 2013

12 September 2013

Annonser
Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till pressad bänk, torsdag vecka 2

  1. Ping: torsdag vecka 2 – bänkpress | lyfta på jobbet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s