tisdagsgrind med marklyft (vecka 2)

idag motade jag försovningen i grind med två larm och två hjälpredor som fick upp mig. kroppen känns konstig idag, svullen och vätsketung. igår hade jag motsatt känsla. får se hur resten av dagen artar sig. men, vädret är fint och jag cyklade idag också. ju tidigare, desto bättre.

icke desto mindre var jag förberedd på att uträtta stordåd vid marklyftet idag.

uppvärmning

cykling 6.39 km på 20 minuter blankt enligt min tidsmätning. en blygsam snitthastighet på 19.16 km/h. morgonens begivenhet var att jag höll på att få en tågbom i huvudet när jag tog en kreativ väg korsandes en spårövergång. tänker ibland att jag kanske ska hoppa över cyklingen tisdagar (marklyft) och fredagar (squat), men hittills uppvägs tröttheten av friheten i att trampa fram genom morgondimman.

först air squats och sträcka ut kroppen i bottenläget. gjorde lätta femmor marklyft på 20 kg, 40 kg och 60 kg. tyckte att kroppen var ganska varm på rätt ställen efter cyklingen.

huvudlyft

marklyft. idag, precis som igår, var formen 3/3/3+. förra veckan gick det bra med betinget. tänkte inte nöja mig med vad som helst idag. numren inom parentes visar loggen från min förra vecka 2, för en månad sedan:

  1. 3x 117.5 kg (3x 117.5 kg)
  2. 3x 135.0 kg (3x 132.5 kg)
  3. 4x 152.5 kg (5x 150.0 kg)

knäckte programmet idag, med minsta möjliga marginal, men jag fick också ta ett djupt andetag innan sista repen. vände på ena handen i sista setet. kör också med handskar sedan några veckor för att minska sårmängden i händerna. såren uppskattades inte av någon i min omgivning, nämligen. handskarna uppskattas däremot väldigt av mig.

beräknat 1RM idag blev 172.83 kg jämfört med 175.0 kg för en månad sedan.

 assistanslyft

mera marklyft, men på 60 % av det beräknade 1RM för dagen. det närmaste jag kom 60 % var 105.0 kg, så det fick bli belastningen. fem set á tio repetitioner för hypertrofi och mängdträning. vila mellan varje set blev idag 90-120 sekunder eftersom jag kände mig sliten.

  1. 10x 105.0 kg (10x 87.5 kg)
  2. 10x 105.0 kg (10x 87.5 kg)
  3. 10x 105.0 kg (10x 87.5 kg)
  4. 10x 105.0 kg (10x 87.5 kg)
  5. 10x 105.0 kg (10x 87.5 kg)

formen kändes riktigt bra fram till halva sista setet. då blev jag trött på riktigt. det var bara att göra klart, men ändå tungt. det var skönt att lägga ned stången. förra månaden verkar jag ha beräknat assistansen på 60 % av 150.0 kg, alltså inte 1RM utan det maximala antalet kilon på stången vid ett givet tillfälle. det funkar ju också, men inte undra på att det kändes lite slitigare idag.

pustade några minuter när jag plockade undan efter mig. sedan på hjul från knän.

hjul från knästående (60 sekunders  vila mellan varje)

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

hjulen kändes bra idag. tror att jag har kommit över någon inledande tröskel i utförandet. det är jobbigt, men jobbigt på ett annat sätt än jag tror att det var jobbigt förra tisdagen. kanske har kroppen anpassat sig, så klart, men lite teknik i utförande också.

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

