måndag, vecka 2: militärpress

försovning funkade bra förra veckan, så jag fortsätter med det. hann med det viktigaste kring min egen person och försummade en del annat. cykeln är fortfarande det snabbaste sättet att resa. jag sparar faktiskt mycket tid jämfört med om jag skulle åka på annat sätt.

idag börjar det bli lite tyngre under skivstången. visste att sista setet på militärpressen skulle kännas, men hade en bra känsla efter förra måndagen. självförtroendet sa att det inte skulle vara några problem att sätta betinget.

uppvärmning

cykling. 6.55 km på 18:56 som ger en snitthastighet på 20.74 km/h. helt okej för en måndagmorgon. nu är inte små tider i sig ett mål, men det är relativt enkelt att mäta och det ger fina kartbilder i mobilen. 🙂

inne på gymmet värmde jag upp handlederna. drog ut underarmarna. tänkte igenom huvudlyftet. var osäker på om jag skulle hinna med assistans, så jag var fullt inställd på att bara göra tre set och sedan dra. körde lätta femmor på 20 kg, 30 kg och 35 kg. blickade lite inåt.

huvudlyft

militärpress. stående. veckans setform är 3/3/3+. vikterna har ökat något från förra veckan. tröstar mig med att seten är lite kortare. faktiskt nu bara 60 % av förra veckans setlängd för den som vill räkna på det.

  1. 3x 47.5 kg
  2. 3x 52.5 kg
  3. 3x 60.0 kg

målet är alltid att spräcka programmet. på axeldagarna går det rätt sällan. men, idag var en bra dag. var ändå halvvägs upp på en fjärde rep sista setet, men orkade inte hela vägen. satte vad jag bestämt mig för och med det är jag belåten för stunden.

assistanslyft

dips och chins. inget avvikande men kul ändå. dipsen är alltså i hamn på 5×15. efter den här cykeln ska jag se hur jag går vidare. troligen bara djupare rörelse.

upplägget blev, som vanligt, först 15 dips. sedan ett set chins. vila 60-90 sekunder och om igen.

dips

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

chins

  1. 8 (8)
  2. 8 (8)
  3. 8 (7)
  4. 7 (7)
  5. 7  (7)

idag höll jag mig till fem set av varje, som jag föresatte mig förra veckan. förbättrade också chinsen marginellt i antal. jag ser det som framsteg om jag orkar med en chin mer per vecka. på det sättet kommer jag sakta, mycket sakta, men säkert att röra mig mot 5×10 chins.

formen avvek inte från tidigare. den kan bara förbättras. nu finns det inte plats för kipp och tur är väl det.

avrundade med den tuffaste övningen även idag: bicepscurl med ez-stång i preacherbänk.

bicepscurl

  1. 5x 37.5 kg
  2. 5x 37.5 kg
  3. 5x 37.5 kg

dagens lästips är detta. sen gör ni 5/3/1.

9 September 2013

9 September 2013

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

