tisdag är marklyft (vecka 1)

både igår och idag har jag varit vaken så att jag sett soluppgången. det har varit riktigt fint. sen har jag trampat iväg fort som fan för att det varit så kyligt. en bra grej är ju att jag känner mig riktigt vaken när jag kommer fram till gymmet.

idag säger runkeeper att sträckan blev 6.41 km på 18:39, alltså en snitthastighet på 20.61 km/h. lite mer otur med rödljusen idag, men jag kan acceptera det. 

uppvärmning

cyklingen blev den huvudsakliga uppvärmningen. väl inne på gymmet gjorde jag lite air squats och lätta marklyft (femmor på 20 kg, 60 kg och 80 kg). drog ut lite underarmar, mjukade upp handleder. drog på mina tuffinghandskar som jag köpt av en relativt välkänd och jävligt otrevlig fitnesstjej på budofitness i västberga.

huvudlyft

marklyft. idag var seten, precis som igår och resten av veckan, på formen 5/5/5+. de första två skulle inte vara något problem alls, men jag var lite tveksam inför greppet på det tredje. vände på ena handen direkt och alla grå moln var som bortblåsta.

  1. 5x 100.0 kg
  2. 5x 127.5 kg
  3. 5x 142.5 kg

formen på den sista repen kändes bedrövlig. jag höll ländryggen på plats, men högre upp satt saker inte på plats. ska fila på det.

assistanslyft

mera marklyft, fem set á tio reps. gick på 60% av det beräknade 1RM för sista huvudsetet, och då blev det 100 kg.

  1. 10x 100.0 kg
  2. 10x 100.0 kg
  3. 10x 100.0 kg
  4. 10x 100.0 kg
  5. 10x 100.0 kg

här var det vanliga överhandsgrepp rakt igenom. inget konstigt där. kändes ganska bra, men jag blev väldigt trött.

hjul

rullade ut lite på hjulet från knästående. mellan seten såg jag till att stretcha lite. sedan jag slutade idrotta organiserat (och började jobba 150% istället) har jag blivit stelare. starkare också, förvisso, men jag gillar att vara i alla fall lite rörlig.

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

i eftermiddag blir det cykel hem. vilken fröjd!

3 September 2013

3 September 2013

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

