måndag = militärpress (vecka 1)

förra veckan nöjde jag mig med två riktigt pulshöjande aktiviteter. faktiskt den första veckan då jag inte varit på gymmet på väldigt länge. framförallt var det den första skivstångsfria veckan sedan jag började med 5/3/1 -programmet 13e maj.

måste säga att jag faktiskt blivit riktigt hungrig på att ge mig på nästa träningsperiod. har länge (alltid?) tänkt att det bara är nåt som sponsrade töntar i spandex skriver på sina bloggar för att framstå som tuffa. men, jag längtade tillbaka. med det sagt var det också rätt gott att vila mer eller mindre fullständigt.

idag, då. tog cykel imorse. det går fortare än att ta bussen. regnet gjorde att trängseln inte var alltför stor. eventuellt bidrog den tidiga timmen också. runkeeper säger 6.32 km på 17:54 minuter med snitthastighet på 21.20 km/h. skaplig tur med rödljusen.

uppvärmning

dels cyklingen. men sedan lätta militärpressar med femmor på 20 kg, 30 kg och 35 kg. drog ut armarna, mjukade upp leder. kände viss tillförsikt.

huvudlyft

stående militärpress på formen 5/5/5+.

  1. 5x 42.5 kg
  2. 5x 50.0 kg
  3. 5x 57.5 kg

jag gick in med målsättningen att krossa sista setet. ville gärna ha sex repetitioner, bara för att knäcka programmet. tyvärr gick det inte och jag fick slita på att få upp femte repen. när jag låste ut armarna på sista kände jag en viss lättnad.

assistanslyft

som vanligt utgjordes assistanslyften av dips, chins och världens tuffaste gymövning: bicepscurls med z-stång i preacherbänk. vanligen brukar jag börja med ett set dips följt av ett set chins. sen om och om igen. idag blev det stor förvirring eftersom dipsställningen var upptagen när jag tänkte ta den. fick alltså börja med chins istället (känner redan hur hela dagen kommer vara sned).

senast satsade jag på att närma mig set om tio på chinsen samt att göra de rekommenderade 5×15 på dips. något jag höll fast vid idag.

chins. siffra inom parentes är förra måndagens repantal.

  1. 8 (8)
  2. 8 (7)
  3. 7 (7)
  4. 7 (6)
  5. 7 (6)
  6. 5 (5)
  7. 4 (4)

de två sista seten var för att fylla ut. jag borde börja nöja mig med de föreskrivna antalen set, i det här fallet fem, istället för att försöka mosa på som en stolle.

dips

  1. 15x
  2. 15x
  3. 15x
  4. 15x
  5. 15x

klämde ut alla 75 utan mankemang. formen kan alltid bli bättre, och det ska den också. en liten omflyttning på gymmet ger att jag nu har en rätt okej spegel att kika i när jag gör dips. kan alltså ha en lite bättre uppfattning än tidigare om att jag går tillräckligt djupt.

bicepscurls med z-stång, preacherbänk

  1. 5x 37.5 kg
  2. 5x 37.5 kg
  3. 5x 37.5 kg

inget överraskande här. kör inte de här övningarna på 5/3/1-mallen även om jag kanske borde för maximal effekt.

i eftermiddag cykel hem. gissningsvis tar även det runt 20 minuter. all in all, en skaplig dag.

2 September 2013

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till måndag = militärpress (vecka 1)

  1. Ping: måndag, vecka 2: militärpress | lyfta på jobbet

Kommentera

