deload-lördag = asfaltsjogging

den här veckan har jag gömt mig på jobbet istället för att vara ute och springa. kände att det var dags för, partiell, bot och bättring idag. eftersom det var backe i tisdags och förhoppningsvis backe imorgon också, så ville jag prova att springa en aningen längre bit.

har sedan tidigare mätt upp en sväng på strax under åtta kilometer. idag skulle den få käka gummisula. företrädesvis är det plan mark, stopp vid två rödljus (egentligen samma rödljus, men på väg från och till hemmet) och mest asfalt. asfalten tycker jag brukar slå mot knäna. ett problem som i och för sig kan lösas genom att gå ned lite i vikt.

hur som helst.

tyckte vädret idag verkade perfekt att springa i, och det var det också. mer eller mindre regnigt, bra temperatur och färre kanadagäss än vanligt på den bit av sträckan som annars plågas svårt av sådana.

enligt runkeeper var sträckan 7.82 kilometer på tiden 38:27. snittid per kilometer blir 4:55, alltså 12.2 km/h i medelhastighet. inga världsrekord, men snabbare än senast jag sprang ungefär samma sträcka i våras. femte maj, exempelvis, behövde jag 39:11 för att avverka 7.54 km med snitthastigheten 11.5 km/h. en liten uppgradering.

värt att notera är att jag inte sprungit längre sammanhängande sträckor sedan 12/5. från 13/5 är det bara backar eller cykling, varvat med en och annan promenad. inga power walks, dock. när jag cyklat har det rört sig kring 2x 6.5 km (till och från ett av jobbgymmen på semestern).

har gjort två lite längre cykelturer under sommaren: en som var 2x 25 km och en som var 2x 15 km. den förstnämnda som jobbpendling till sommarsjukhuset, och den andra för att det var fint väder.

på måndag återgår saker till sitt normala tillstånd, och jag kommer påbörja en ny fyraveckorscykel av 5/3/1. det går bra nu!

Det här inlägget postades i deload, jogg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

