torsdag (bänkpress), vecka 3

titeln säger egentligen allt. bänkpressen hägrade för ögonen när jag vaknade imorse. hade tänkt känna mig utvilad, stark och välnärd. kände mig istället trött, sliten och sugen på o’boy. no rest for the wicked, dock. bara att gno iväg.

vissa dagar känns ruggigt värdelösa. sitter vid frukostbordet och vill helst somna om. gärna rakt ned i gröten. ju mer jag tänker, desto sämre känns det. när jag väl kommer ut, särskilt de dagar jag tar cykeln, vänder det. plötsligt är det sådär kul att dra iväg till jobbet och gymmet. olika personer kan behöva använda olika triggers för att kunna ta i. jag tror det är bra att fundera ut vilka mind tricks det går att spela på sig själv.

uppvärmning

bänkpress med lätta vikter. femmor på 20 kg, 25 kg, 30 kg och 40 kg. mjukade upp leder, drog ut armar, tänkte på o’boy. försökte jobba lite med handlederna vid själva pressen. båda handlederna har gått sönder tidigare, och den högra har en tendens att vika sig lite bakåt. fungerar ju bra på små vikter, lite sämre på stora.

visualiserade dagens stora lyft, det tyngsta under fyraveckorscykeln.

huvudlyft

bänkpress.

  1. 5x 65.0 kg
  2. 3x 72.5 kg
  3. 6x 82.5 kg

dagens set var alltså på formen 5/3/1+ repetitioner. när jag har provat ut ett sant repmax tidigare vet jag att 82.5 kg är en liten bit under. precis som det ska vara i det här systemet: du lyfter aldrig på ditt fulla repmax, men blir ändå starkare.

fördelar här är att skaderisken är lite mindre, och att du kan tänka på formen i lyftet när du inte måste ta i så du kräks. så känns det i alla fall för mig.

assistanslyft

har tidigare kört armhävningar och kroc rows. men idag, precis som förra veckan, valde jag att använda bänkpress även som assistanslyft. upplever att det ger mig ett bra tillfälle att nöta in teknik och TUT (time under tension) i det här specifika lyftet.

bänkpress, på 50 % av det beräknade 1RM från huvudlyftet blev 50 kg.

  1. 10x 50.0 kg
  2. 10x 50.0 kg
  3. 10x 50.0 kg
  4. 10x 50.0 kg
  5. 10x 50.0 kg

fick ta i lite lagom. ändå ett tillfälle att jobba med handledernas positionering.

kroc rows. förra veckan klippte jag 15 reps i alla fem seten. tänkte inte vara sämre idag. eftersom det var den tyngsta veckan i bänkpressen såg jag inte realistiskt att jag skulle öka antalet kroc reps idag. det hade varit ett fint steg framåt, men idag jag är tillfreds med 15 reps i varje set.

  1. 15x 35.0 kg
  2. 15x 35.0 kg
  3. 15x 35.0 kg
  4. 15x 35.0 kg
  5. 15x 35.0 kg

krocsen var tunga idag. det som tog slut först var faktiskt biceps. på de sista två seten fick jag mentalt börja dela upp mitt set i grupper om fem. ”en, två, tre, fyra, fem. en, två, tre, fyra fem”. även om jag gjorde alla faktiska repetitioner i följd kändes det lättare att låtsasdela seten. en bra trigger för mig när det svider.

22 augusti 2013

22 augusti 2013

Det här inlägget postades i bänk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till torsdag (bänkpress), vecka 3

  1. fattyfatty skriver:

    Det är provocerande fult att ha handduken halvvägs uppe i armhålorna. Sluta genast med det. Mer hud!

Kommentera

