tisdag, dvs marklyft (vecka 3)

vanligtvis lyfter jag skapligt tidigt på morgonen, före jobbet. idag fungerade inte det, så det fick bli eftermiddag. ofta känner jag mer jävlar anamma på morgonkvisten. idag spelade inte tiden någon jätteroll. efter att en liten sten föll från mitt bröst på förmiddagen var det bara att mosa.

nu såhär på vecka tre blir belastningen lite tyngre. fortfarande inga fantastiska vikter men ganska tungt.

uppvärmning

cykling till gym. enligt GPS:en blev det 6.49 km på 19:16 och snitthastighet på 20.2 km/h. lagom, med tanke på antalet bevakade övergångsställen.

väl på plats gjorde jag marklyft, men lätta femmor för att kolla på en grej i utförandet. femmorna var på 20 kg, 40 kg, 60 kg och 80 kg.

drog ut underarmarna, mjukade upp axlar och knän.

huvudlyft

marklyft. seten idag var 5/3/1+. hade bestämt att jag skulle göra mer än en rep på sista setet.

  1. 5x 125.0 kg
  2. 3x 142.5 kg
  3. 3x 157.5 kg

beräknat 1RM blev 173.25 kg. utifrån det beräknade jag belastningen på assistanslyften, som idag var marklyft.

lyften kändes bra. första setet var inga problem. kroppen kändes som den skulle. på andra setet började greppet ge sig lite på sista repen. därför vände jag på ena handen till sista setet, så det var lite fusk.

assistanslyft

marklyft på 60 % av 1RM, dvs 0.6×173.5 som är ungefär 105 kg.

  1. 10x 105.0 kg
  2. 10x 105.0 kg
  3. 10x 105.0 kg
  4. 10x 105.0 kg
  5. 10x 105.0 kg

här körde jag med överhandsgrepp som vanligt. vilade 60-90 sekunder mellan varje set, lite varierande mellan de olika seten. var faktiskt riktigt trött efter fyra set. bet ihop, körde det femte och fick sätta mig på huk en stund.

mosade på hjul från knästående som avslutning på gymmet. använder en matta som underlag. har nog med ärr och brännmärken som det är.

  1. 15
  2. 15
  3. 15
  4. 15
  5. 15

slutligen, varvade ned på cykeln när jag trampade hem. GPS:en säger 6.61 km på 19:42, vilket ger snitthastighet på 20.13 km/h. lite mer otur med rödljusen den här gången. 🙂

20 augusti 2013,

20 augusti 2013

Det här inlägget postades i marklyft och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

