måndag = press, vecka 2 startar

mitt schema säger att huvudlyftet på måndagar är stående militärpress. när jag tänker efter har jag faktiskt aldrig riktigt provat att sitta ned och pressa. men det spelar ingen roll.

uppvärmning

uppmjukning av handlederna. där sitter en fysisk begränsning som jag borde kunna jobba bort om jag var lite mer målmedveten med just det. båda handlederna har gått sönder för några år sedan, och sedan dess är jag ganska stel. utan uppvärmning blir det bara pannkaka av pressar eller cleans.

stående militärpress. femmor på lätta vikter (20 kg, 22.5 kg, 25 kg, 30 kg).

huvudlyft

stående militärpress.

  1. 3x 45.0 kg
  2. 3x 50.0 kg
  3. 4x 57.5 kg

det kändes bra idag. pressen är den övning där jag upplever att jag sackar. axlarna och armbågarna vill inte alltid, men idag var hela paketet med in under stången.

målet var att göra en femma på 57.5 kg, men det tog stopp redan på en fyra. dock, det känns positivt att göra mer än tre, eftersom schemat säger att sista setet ska bestå av ”3+ repetitions”.

assistanslyft

måndagar är dagen jag upplever som tyngst. kanske också roligast, eftersom jag gör övningar som ser rätt tuffa ut (åtminstone på personalgymmet) och ha på mig mina nyinköpta tuffinghandskar för att undvika ytterligare spruckna valkar i händerna.

jag kör ett set dips och ett set strikta chins. sedan om och om igen. målet varje gång är att göra 100 dips fördelat på 7x 15. chins är bara så många jag orkar och hinner innan gränsen på 45 minuter är nådd.

när dipsen är färdiga brukar jag göra det kanske minst nödvändiga lyftet på hela veckan: bicepscurls med Z-stång i preacherbänk. armarna är min proportionellt svagaste del och jag vill boosta dem så mycket som möjligt. fortsätter med varva med chins så långt jag orkar under curlsen.

dips såg ut såhär:

  1. 15
  2. 13
  3. 13
  4. 12
  5. 12
  6. 12
  7. 12
  8. 11

chins såg ut såhär:

  1. 8
  2. 6
  3. 6
  4. 6
  5. 6
  6. 5
  7. 5
  8. 5
  9. 3
  10. 2

bicepscurls med Z-stång i preacherbänk såg ut såhär:

  1. 5x 35.0 kg
  2. 5x 35.0 kg
  3. 5x 35.0 kg

avslutade med en mysstund på min gymkompis, foamrollern.

Det här inlägget postades i militärpress och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

